Vorträge in der Woche 09.12.2019 bis 15.12.2019

Dienstag, 10.12.2019: On Topological Analysis of LFP signal

Dr. Leonid Fedorov (MPI for Biological Cybernetics, Tübingen)

Local Field Potential reflects time-varying activity of thousands of neurons around an electrode immersed in the brain. To augment current data-analytic methods of this signal, our goal is to exploit geometric and topological information in order to improve inferences from this data. First, we briefly discuss the physiology and biophysics associated to LFP, and heuristically develop an idea that even from univariate time series we can in fact learn about the space surrounding a single electrode. Second, we review persistence homology, it's statistical quantification by a persistence landscape and subsampling results of Chazal et. al. Finally, we show real data examples of average persistence landscapes quantifying the LFP recorded in Cortex, Thalamus and Hippocampus.

Ort: S7 (Ebene 5)
Gruppe: Oberseminar Topologie und Differentialgeometrie
Einladender: Bohle, Loose, Radloff

Dienstag, 10.12.2019: Representation theory of PGL(2), spectral decomposition of L2(G(Q)\G(A))

Julien Sessler

Gruppe: OSAZ

Mittwoch, 11.12.2019: Die tropische Geometrie künstlicher neuronaler Netze

Eliane Voehringer (Universität Tübingen)

Künstliche neuronale Netze (KNN) sind Teil des grösseren Themenfeldes der künstlichen Intelligenz. Die Anwendungsgebiete sind zahlreich, beispielsweise werden KNN sehr erfolgreich im Bereich der Text-, Bild- oder Gesichtserkennung eingesetzt, aber auch Frühwarnsysteme oder medizinische Anwendungen gehören zu den Einsatzbereichen von KNN. In diesem Vortrag werden wir nach einer kurzen Einführung in KNN und was wir darunter verstehen werden, entlang der theoretischen Grundlagen vom Paper Tropical Geometry of Deep Neural Networks von Zhang, Naitzat und Lim (arXiv:1805.07091v1) eine Verbindung zum Gebiet der Tropischen Geometrie schlagen. Wir zeigen, dass sich KNN und tropische rationale Abbildungen unter gewissen Umständen entsprechen und stellen fest, dass die auftretenden tropischen Kurven eines einfachen KNNs gewisse Muster aufweisen.

Ort: N 14
Gruppe: Oberseminar Geometrie

Donnerstag, 12.12.2019: A representation-theoretic approach to transport for inhomogeneous conformal field theory

Dr. Per Moosavi (ETH Zürich)

Conformal field theory (CFT) in 1+1 dimensions is routinely used to effectively describe universal properties of quantum many-body systems in equilibrium. Still, it is only recently that CFT has been used to study such systems out of equilibrium, in particular inhomogeneous ones. In this talk, I will present an approach based on projective unitary representations of diffeomorphisms and maps to compute exact non-equilibrium results for CFT with a smooth position-dependent velocity explicitly breaking translation invariance. Such inhomogeneous CFT is argued to effectively describe quantum many-body systems with certain inhomogeneities varying on mesoscopic scales, and the results reveal how inhomogeneities open up the possibility for diffusive contributions to transport within CFT that otherwise would be purely ballistic.

Ort: C4H33 "Aquarium"
Einladender: Keppeler, Porta, Teufel, Tumulka

Donnerstag, 12.12.2019: Begabtenförderung in der Schule, an der Schnittstelle Schule-Uni und an der Universität

Prof. Dr. Ronny Nawrodt, Prof. TeknD Timo Weidl, Prof. Dr. Jens Wirth (Universität Stuttgart)

Wir berichten über mögliche Methoden und Strukturen der Begabtenförderung an den Schulen, beim Übergang von der Schule zur Universität und auch an der Universität selbst. An Hand von Fallbeispielen wollen wir Erfahrungen aus bestehenden Maßnahmen und Projekten berichten, aber auch Entwicklungspotential aufzeigen. Dabei betonen wir die Notwendigkeit der Vernetzung und Kontinuität der Förderung über verschiedene Altersstufen hinweg.

Gruppe: Arbeitsgemeinschaft Mathematik zwischen Schule und Hochschule
Einladender: W. Paravicini