Vorträge in der Woche 21.06.2021 bis 27.06.2021

Montag, 21.06.2021: Digitale Medien im Physikunterricht – Vorstellung eines Seminarkonzepts

David Weiler (Universität Tübingen)

Schülerinnen und Schülern gelingt es häufig nicht, ein angemessenes Verständnis grundlegender physikalischer Konzepte zu entwickeln. Eine Möglichkeit den Aufbau des konzeptionellen Verständnisses zu unterstützen, bietet der Einsatz physikspezifischer digitaler Medien, da diese oftmals eine neue Qualität der Anschauung ermöglichen. Dennoch zeigen aktuelle Befunde aus der (physikdidaktischen) Forschung, dass Lehrkräfte in ihrer Ausbildung nicht ausreichend lernen, diese digitalen Medien lernwirksam einzusetzen. Dies impliziert, dass schon in der ersten Phase der Lehrerbildung die Studierenden fachspezifische Kompetenzen entwickeln müssen. Im Zuge des Projekts „DiKoLeP“ (Digitale Kompetenzen von Lehramtsstudierenden im Fach Physik) wird daher ein Seminar entwickelt, beforscht und optimiert, das die Studierenden dazu befähigen soll, das didaktische Potenzial von digitalen Medien für den Physikunterricht nutzen zu können. Dazu wird ein Ansatz aus theoretischer Auseinandersetzung und praktischer Umsetzung im komplexitätsreduzierten Setting gewählt.

Gruppe: Oberseminar Fach- und Hochschuldidaktik
Einladender: C. Cederbaum, W. Paravicini, J.-P. Burde

Montag, 21.06.2021: A Galaxy of Periodic Tilings

Prof. Daniel Huson ( Department of Computer Science, University of Tuebingen )

Two-dimensional periodic tilings play a role in the decorative arts, in construction and in crystal structures. Combinatorial tiling theory allows the systematic generation, visualization and exploration of periodic tilings of the plane, sphere and hyperbolic plane. In this talk, we start by recalling some basic results of two-dimensional topology and discuss Conway’s orbifold notation for two-dimensional symmetry groups. We then introduce equivariant tilings and show how they can be encoded as graphs (so-called Delaney-Dress symbols). We present a “galaxy” of tilings consisting of all ~2.4 billion different types of periodic tilings that have “Dress complexity” up to 24 and are “geometry minimal”. We make these available in a database and introduce a new program called Tegula that can be used to search and visualize the tilings. This is joint work with Rüdiger Zeller (Univ. of Tübingen) and Olaf Delgado (ANU, Canberra).

Ort: Die Veranstaltung findet online statt; den zoom-link erhalten Sie per E-mail von Elke Nerz
Gruppe: Kolloquium / mit Kolloquiumstee um 16:45 Uhr im Hankelzimmer
Einladender: Hannah Markwig

Dienstag, 22.06.2021: Wreath products and some applications

Natasche Augustin

In this talk, the wreath product is defined and an example is given. Afterwards the relation of wreath products to permutations is examined. Here the focus is on a theorem stating that in certain cases there is an injective group homorphism between wreath products and permutations. Also, a theorem is discussed which states that monodromy groups of polynomials in $\mathbb{C}^A$ can be identified with wreath products. Finally, an example of a monodromy group which is isomorphic to a wreath product is given.

Gruppe: Oberseminar Geometrie
Einladender: Hannah Markwig

Donnerstag, 24.06.2021: Boltzmann-Entropie in Quantensystemen

C. Vogel (Tübingen)

Wir definieren ein quantenmechanisches Analogon zur klassischen Boltzmann-Entropie. Dafür benötigen wir eine Zerlegung des zugrundeliegenden Hilbertraums in zueinander orthogonale »Makroräume«, welche wir in Anlehnung an von Neumann mithilfe von (geeignet vergröberten) »Makroobservablen« konstruieren möchten. Da die Makroobservablen im Allgemeinen nicht miteinander kommutieren, wird uns dies zu der Frage führen, ob »fast kommutierende« selbstadjungierte Operatoren durch kommutierende selbstadjungierte Operatoren approximiert werden können. Des Weiteren befassen wir uns mit dem Konzept von »Normaler Typizität«, welches das Langzeitverhalten von »typischen« makroskopischen Quantensystemen betrifft.

Ort: Online (Zoom)
Gruppe: AG Funktionalanalysis
Einladender: R. Nagel

Donnerstag, 24.06.2021: Electrically charged extensions with prescribed asymptotics

Penelope Gehring (Universität Potsdam)

Recent years have seen an increasing interest in understanding the stability of important geometric inequalities such as the Riemannian Penrose Inequality (RPI), proven independently by Bray, and Huisken and Ilmanen. Mantoulidis and Schoen constructed 3-dimensional asymptotically flat Riemannian manifolds, whose mass can be made arbitrarily close to the optimal value in the RPI, while the geometry of a eighborhood of the horizon is far from being rotationally symmetric. This can be interpreted as a suggestion of the instability of the RPI. Their construction was later generalized to higher dimensions by Cabrera Pacheco and Miao. Recently, the Mantoulidis--Schoen construction was transferred to the 3-dimensional case for asymptotically hyperbolic manifolds and for asymptotically flat, electrically charged manifolds by Cabrera Pacheco, Cederbaum, and McCormick and Alaee, Cabrera Pacheco, and Cederbaum, respectively. In this talk, we will discuss how to unify all of these constructions and generalize them to higher dimensions. This is joint work with Cabrera Pacheco, Cederbaum and Peñuela Diaz.

Einladender: Cederbaum / Huisken